L’annonce aux effets de bombe nucléaire. En effet, hier nous avons étonnamment apprit le rachat par Facebook de la société Oculus VR qui est à l’origine de notre cher Oculus Rift, numéro 1 de la réalité virtuelle actuellement. Ce temps serait-il terminé?
Acquisition positions Facebook to accelerate Oculus’ growth in gaming, communications and new social experiences
MENLO PARK, CALIF. – March 25, 2014 – Facebook today announced that it has reached a definitive agreement to acquire Oculus VR, Inc., the leader in immersive virtual reality technology, for a total of approximately $2 billion. This includes $400 million in cash and 23.1 million shares of Facebook common stock (valued at $1.6 billion based on the average closing price of the 20 trading days preceding March 21, 2014 of $69.35 per share). The agreement also provides for an additional $300 million earn-out in cash and stock based on the achievement of certain milestones.
Oculus is the leader in immersive virtual reality technology and has already built strong interest among developers, having received more than 75,000 orders for development kits for the company’s virtual reality headset, the Oculus Rift. While the applications for virtual reality technology beyond gaming are in their nascent stages, several industries are already experimenting with the technology, and Facebook plans to extend Oculus’ existing advantage in gaming to new verticals, including communications, media and entertainment, education and other areas. Given these broad potential applications, virtual reality technology is a strong candidate to emerge as the next social and communications platform.
“Mobile is the platform of today, and now we’re also getting ready for the platforms of tomorrow,” said Facebook founder and CEO, Mark Zuckerberg. “Oculus has the chance to create the most social platform ever, and change the way we work, play and communicate.”
“We are excited to work with Mark and the Facebook team to deliver the very best virtual reality platform in the world,” said Brendan Iribe, co-founder and CEO of Oculus VR. “We believe virtual reality will be heavily defined by social experiences that connect people in magical, new ways. It is a transformative and disruptive technology, that enables the world to experience the impossible, and it’s only just the beginning.”
Oculus will maintain its headquarters in Irvine, CA, and will continue development of the Oculus Rift, its ground-breaking virtual reality platform.
The transaction is expected to close in the second quarter of 2014.
Mark Zuckerberg s’est d’ailleurs exprimé sur son compte Facebook en disant :
I’m excited to announce that we’ve agreed to acquire Oculus VR, the leader in virtual reality technology.
Vous l’aurez compris, Mark Zuckerberg le génie d’hier devient le génie d’aujourd’hui en mettant la main sur Oculus VR pour la somme de 2 milliards de dollars. Petit somme quand on sait que Facebook a racheté récemment WhatsApp pour 19 milliards de dollars…
Si tout porte à croire que ce rachat est destiné au bon devenir du Rift, les déceptions sont nombreuses chez les fans et possesseurs de ce casque… En effet, Facebook, premier réseau social du monde, sera-t-il capable de sublimer l’Oculus Rift? Ou bien sera-t-il juste capable de l’emmener vers le chemin que tout le monde déplore… Les jeux mobiles !
La question se pose forcément ! Les gamers se sentent piqués au vif puisqu’ils ont évidement peur que le casque tant attendu finisse par devenir un simple accessoire de jeux « sociaux »… Devons-nous craindre un Candy Crush Saga VR? Ou bien un Criminal Case VR? S’il est vrai que cela pourrait être une bonne expérience d’immersion, les pubs quant à elles le seront moins… Et oui, Facebook veut forcément dire publicité !
Si cette annonce a procuré l’effet d’une douche froide, pouvons-nous encore espérer un usage basé exclusivement sur le « vrai » gaming? Les avis diffèrent … Notons tout de même que ce rachat pourrait malgré tout donner un coup de pousse à l’Oculus concernant les développeurs de jeux. Cela pourra certainement bousculer les choses et crée l’intérêt de celui-ci auprès des gros studios de développement.
Affaire à suivre…
Source image à la une : Techcrunch
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